خانه / قالیـشـویـان / کتاب مقتدای فین در کربلای خاوه اردهال (۳)

کتاب مقتدای فین در کربلای خاوه اردهال (۳)

طلوع خورشید:

پس هنگامی که خبر طلوع خورشید عشق و مراد خود را شنیدند خانه و زندگی را رها کرده به استقبال معشوق خود شتافتند و همان حرکت تاریخی و استقبال از پیامبر را به تصویر کشیدند .

هنگامی که عامر بی ناصر فینی با کعبه آمال عاشقان منطقه فین به فاصله سه منزل از کاشان رسید ، عامر نامه ای به دوستان و یاران فین و چهل حصاران نوشت که « لله الحمد » حضرت سلطان علی این منطقه را به نور جمال خود منور ساخته است و خیمه در فلان محل افراشته .

چون این خبر به مردم منطقه فین رسید جمعیت سراپا مشتاق سواره و پیاده به طرف جاسب محل ورود حضرت حضرت حرکت کردند چون به اطراف خابه رسیدند . بزرگ خابه جلال الدین به نزد سعید بی قوام الدین و محمد طاهر بهروز رسید .پس از ادای احترام از حضور آنان و جمعیت همراه سوال کرد . آنان پاسخ دادند که به استقبال علی بن باقر (ع) در روستای جاسب می روند .خواجه جلال با شنیدن این خبر شکر خدا را به جای آورد و گفت : بحمدالله موفق شدیم در آخر عمر خود خدمت گذار اهل بیت عصمت و طهارت باشیم و درجمع زیادی از مردم خابه برای امر استقبال  با مردم فین همراه شدند و در جاسب در محضر آن منبع خیر زمین ادب بوسه زدند

حضور در خاوه:

اهل بیت عصمت و طهارت (ع) شاخص ترین مظهر تجلی رحمت واسعه خداوند به بندگان او هستند .اسماء الحسنایی که زیباترین صفت خاص خداوند « رحمت العالمین » را در سیرت و صورت خود به همراه داشتند و همواره بندگان خدا را به سوی نور رهنمون شدند که در این مهر و محبت هیچ کس با انان قابل مقایسه نیست .

هر گاه جامعه به آنان روی اورد و تسلیم قلبی پیدا کرد عزت و اقتدار خود را باز یافت و در بستر زنان ماندگار ماند . همان چیزی که در منطقه فین و خاوه اتفاق افتاد .

هر چند مردم ولایی فین در دعوت از حضرت علی بی باقر (ع) پیش کسوت این تفکر خدا پسندانه بودند و سند افتخار ولایت مداری را برای همیشه به نام خود ثبت کردند اما در آن سوی این کویر تشنه عشق به معارف ،مردان و زنان عاشق پیشه دیگری را می بینی که در تشخیص نور و ظلمت از چنان بصیرتی بر خوردارند که در حمایت از حریم ولایت با تمام هستی به میدان می آیند و دعوت دیگری را رقم میزنند و از علی بن باقر (ع) می خواهند که خابه را به عطر جمال خود معطر نماید  .

حضرت و جوانگرایی

علی بن باقر (ع) با ورود خود به منطقه خاوه و فین با توجه به این بخش عظیم جامعه با ایجاد حلقه های معرفتی در این دو منطقه به تربیت جوانانی پرداخت که باید رسالت بزرگی رو عهده دار شوند جوانانی که در ابتداء ورود با شور و شوق غیر قابل وصف به استقبال آمده بودند ،باید در دو عرصه دیگر نیز با قدرت تمام وارد شوند یکی در دفاع از حریم ولایت در میدان مبارزه و جهادی که به وجود خواهد آمد و دیگری در حفظ این دستاورد مهم حماسی.

علی بی باقر (ع) با برنامه ریزی منظم و علم به اتفاقات آینده در هر دو مورد موفق شد از جوانان خاوه مردان حماسه سازی تربیت کرد که در روز واقعه خاوه برای شهادت لحظه شماری می کردند و جان خود را د ر راه محبوب و معشوق خود هدیه کر دند و از غیور مردان فین نیز جوانانی را مجذوب کمالات معنوی خود نمود که با شنیدن خبر شهادت امام و مقتدای خود عاشقانه به میدان نبرد حاضر شدند و با خونخواهی از مولای خود برای حفظ ارزشهای بدست آمده از هیچ تلاشی دریغ نکردند

این حماسه فرا ملی و جهانی است و برای یک شخص نیست . میراث یک منطقه خاص نیست ،برای انسایت است . از مرزها گذشته  است

محبوبیت جهانی دارد و یک حماسه زمانی جهانی می شود که همه اندیشمندان و عقلا ء عالم به ماهیت آن حماسه سازان آن را تحسین نمایند و در مقابل حرکت حماسی آنها کرنش کنند و تا ابد از آنها به احترام یاد کنند .

حماسه خاوه ی اردهال یک حماسه عقلانی است که در اعماق جان عقلاء و آزادگان عالم نفوذ کرده است و توجه عام و خاص را به خود جلب نموده است و پایگاه معرفتی برای اهل ایمان و تقوا گشته است .

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*